باتري‌هاي خورشيدي بازنشسته مي‌شوند
 
جمعه 30 / 3 / 1392برچسب:, :: 15:38 ::  نويسنده : ahmad & saman

با اين روش اصول فيزيك كه حدود يك قرن پا بر جا بوده اكنون واژگون خواهد شد. شما مي‌توانيد هر روز به معادلات حركت زل بزنيد اما اين امكان و احتمال را نخواهيد ديد. همه ما نيز فكر مي‌كرديم كه اين اتفاق ممكن نيست.
اين پديده يك فعل و انفعال عجيب است و به همين دليل بيش از 100 سال ناديده انگاشته شده و كسي متوجه آن نشده است.
نور داراي مولفه‌هاي الكتريكي و مغناطيسي است. تاكنون دانشمندان فكر مي‌كردند كه اثر ميدان مغناطيسي نور بقدري ضعيف است كه مي‌توان آن را در نظر نگرفت. اما «رند» و تيم همكارانش متوجه شدند زماني كه نور با شدت مناسب از مواد نارساناي جريان الكتريكي عبور مي‌كند مي‌تواند اثر مغناطيسي ايجاد كند كه 100 ميليون بار بيش از چيزي است كه قبل از اين تصور مي‌شد. شدت اين ميدان مغناطيسي مي‌تواند معادل اثر الكتريكي قوي باشد.
اين موضوع مي‌تواند منجر به ساخت نوعي باتري‌هاي خورشيدي بدون نياز به نيمه‌هادي‌ها و مواد جاذب نور جهت توليد نيروي الكتريسيته شود.

در باتري‌هاي خورشيدي مرسوم، نور از درون مواد جاذب نور رد شده و گرما توليد مي‌شود. در روش جديد بجاي جذب شدن نور، انرژي در يك گشتاور مغناطيسي ذخيره مي‌شود. مغناطيسي كردن شديد را مي‌توان با القاي نور جديد به‌وجود آورد و در نهايت مي‌توان يك منبع انرژي خازني به وجود آورد. آنچه اين موضوع را ميسر مي‌سازد شاخه‌اي از يكسوسازي اپتيكي است كه پيش از اين كشف نشده بود. در روش معمول يكسوسازي اپتيكال ميدان الكتريكي نور سبب جداسازي بارهاي منفي و مثبت مواد مي‌شد. اين موضوع باعث ايجاد ولتاژ مي‌شد، شبيه به چيزي كه در باتري‌ها اتفاق مي‌افتد. اين اثر الكتريكي بيش از اين در مواد متبلوري كشف شده بود كه داراي يك تقارن مشخص بودند. در اين تحقيق متخصصان دريافتند كه تحت شرايط درست و در نوع ديگري از مواد، ميدان مغناطيسي نور هم قادر به يكسوسازي اپتيكي است.
ميدان مغناطيسي نور شروع به خم كردن الكترون‌ها به شكل C كرده و هر لحظه اندكي آنها را به سمت جلو هل مي‌داد. حركت اين بارهاي C شكل باعث ايجاد الكتريسيته دوقطبي و مغناطيس دوقطبي مي‌شد، چنانچه بتوان اين حركت را در يك فيبر دراز و به تعداد زياد در يك رديف ايجاد كنيم مي‌توان ولتاژ بالايي ايجاد كرد و با استخراج اين ولتاژ از آن به عنوان منبع انرژي استفاده كنيم.
نور بايد از ميان موادي مانند شيشه كه هادي الكتريسيته نيستند عبور كرده و شدت آن 10 ميليون وات بر سانتي‌متر مربع متمركز باشد. نور خورشيد داراي چنين شدتي نيست اما بتازگي موادي كشف شده كه مي‌تواند در شدت پايين‌تري هم اين ميدان را ايجاد كند. با روش جديد ابداع شده توسط محققان انرژي خورشيدي ارزان‌تر از قبل توليد خواهد شد. پيش‌بيني مي‌شود با مواد بهينه شده بتوان ميزان كارايي انرژي خورشيدي تبديل شده به انرژي قابل مصرف را به 10درصد رساند. اين ميزان معادل همان چيزي است كه امروزه در باتري‌هاي خورشيدي تجاري شاهد آن هستيم.
براي ساخت باتري‌هاي خورشيدي مدرن بايد از فرآيند پيچيده و گسترده‌اي روي نيمه‌هادي‌ها استفاده كرد. اما تمام آن چيزي كه در روش جديد بدان نياز داريم لنزهايي براي متمركز كردن نور و فيبري براي هدايت كردن آن است. قرار است تابستان امسال محققان روي توليد نيرو به اين روش با ليزر كاركرده و پس از آن روي نور خورشيد كار كنند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



آشنایی با سنسور فشار
ترانسدیوسر و ترانسمیتر تعریف ابزار دقیق لاستیک‌های ایرلس تعریفی نوین از تایر اتومبیل Flat CD Mouse موسی که در CD درایو لپ تاپ قرار می گیرد! لامپ های ال ای دی با قابلیت کنترل از راه دور ژاپنی‌ها نازک‌ترین صفحه نمایش جهان را با حباب صابون ساختند
نويسندگان